26 13 12 09 jon@psykologjon.dk
Rate this post

Her finder du forskellige råd til, hvad du selv kan gøre for at afhjælpe dine stresssymptomer. Da stress opleves forskelligt, skal dette ses som en ekstra hjælp, som du kan bruge derhjemme.

Er du i tvivl, om du lider af stress, kan du kontakte mig her eller læse mere om stress her.

De 9 råd, der kan lette din stress

 

  • 1. Skab overblik  – Start din dag med at skabe et realistisk overblik over de opgaver, du skal have løst. Afsæt tid til hver opgave og sørg for, at du får afsat tid nok! Skab gerne nogle gode rutiner, hvor du eksempelvis besvarer e-mail fra 10 til 11, spiser frokost fra 12:00 til 12:30 osv. Ved at rammesætte opgaverne og holde dem, kan du bedre slippe dem, og de bliver ikke en belastning, da du har afsat tid til dem. Husk at få prioriteret dine opgaver, så de vigtigste bliver løst først. Planlægning er nøglen til et stressfrit arbejdsliv. Slut dagen af med af få et overblik over morgendagens opgaver. Og lad så disse opgaver vente til i morgen.

 

  • 2. Gør EN ting af gangen – Hold kun en opgave i hovedet af gangen. Ved at følge din plan og sætte tid af til de opgaver, du skal nå, kan du koncentrere dig om én opgave af gangen. Og sørg for at få afsluttet den opgave du er i gang med, før du starter på en ny.

 

  • 3. Hold dine PAUSER – Få dit hoved ud af opgaven. Træk lidt luft. Hent en kop kaffe. Send en SMS til en du holder af. Få en pause.

 

  • 4. Få vejret – Dybe vejrtrækninger virker afstressende. Sørg for at få din vejrtrækning helt ned i maven. Du kan prøve denne lille vejrtrækningsøvelse:

Her skal du trække vejret ind – mens du tæller til 4

Holde vejret – mens du tæller til 4

Puste ud – mens du tæller til 4

Holde vejret – mens du tæller til 4

 

  • 5. Få styr på tankerne – Mange stressramte oplever tankemyller og endeløs bekymring. Her er det vigtigt, at du kan stoppe disse uproduktive tankestrømme, da disse ofte er negative og ikke fører til andet end flere negative tanker. En måde at stoppe tankerne på er ved at dyrke mindfulness eller guidet meditation. Dette kan du få hjælp til ved at besøge hjemmesiden www.åbenogrolig.dk eller hente app’en til din smartphone.

 

  • 6. Adskil dit arbejdsliv fra dit privatliv – Hvis din stresstilstand stammer fra en overbelastning på jobbet, er det væsentligt, at du får adskilt de to ting. Det vil sige, at dit fokus skal være på arbejde, når du er på arbejde, og på dine familie, venner og fritid, når du har fri. Hvis du er i en stilling, hvor du også arbejder hjemmefra, så gør det fuldstændigt klart, hvornår der er arbejdstid derhjemme, og hvornår du har fri.

 

  • 7. Du kan ikke arbejde dig ud af stressen – Du kan planlægge dig ud af den.

 

  • 8. Sov stress væk – Sørg for at få sovet de timer, du har brug for. Mangel på søvn og stress har faktisk mange af de samme symptomer såsom hukommelsesproblemer, nedsat tolerance, mindsket tålmodighed, koncentrationsbesvær og problemer med at bevare overblikket og tænke klart. Unge og voksne skal sove mellem 7-9 timer pr. nat. Det vigtigste er dog, at du føler dig udhvilet, når du står op.

 

  • 9. Lær at sige PYT!  – Når man er stress-ramt kan selv de mindste opgaver og påvirkninger fylde utrolig meget. Her er det vigtigt, at du lærer at sige pyt og kommer videre. Det hjælper ikke at ligge søvnløs på grund af, at du ikke fik tømt postkassen eller ikke fik besvaret en SMS fra din svigermors nabo. Pyt med det, det løser sig nok. En ting, der er sikkert, det hjælper i hvert fald ikke at bekymre sig.

 

Har du nogle spørgsmål, eller er du i tvivl, om du lider af stress, er du meget velkommen til at skrive til mig her eller ringe på 26131209.